Tuesday, November 29, 2011

Pelajar tidak mampu membeli sebuah tablet untuk teman wanita, jadi dia membinanya

Untuk memiliki sebuah Apple Ipad memang mudah untuk sebahagian remaja, namun tidak bagi remaja yang kekurangan duit untuk memiliki Apple Ipad.


Seperti pelajar seni di China Wei Xinlong, yang bercinta memang sukar untuk menjalani percintaan mereka dengan jarak jauh,begitu juga Wei dan Sun Shasha..

Wei berazam untuk menunjukkan teman wanitanya betapa komitednya beliau kepada hubungan mereka dan mengambil keputusan untuk membuktikannya dalam cara yang sangat istimewa.

Walaupun beliau menghadiri sekolah seni, pelajar muda ini sentiasa ingin tahu mengenai gadget dan ingin membina sesuatu dengan tangan sendiri. Wei berhasrat untuk membina PC skrin sentuh tablet untuk membuat panggilan video harian. Dengan cara ini, apabila dia meninggalkan ke Shenzen, mereka akan dapat terus menghubungi yang lebih mudah.








Wei berkata beliau tidak mempunyai wang yang cukup untuk membeli sebuah komputer baru AHD, jadi beliau mula membina satu dengan mengkaji program-program video Internet tentang bagaimana untuk membuat PC tablet.
Seseorang pelajar Universiti China Timur Laut Biasa, di Changchun, Jilin, Wei mempunyai pengetahuan elektronik dan kejuruteraan, dia membeli komponen terpakai dan membinanya untuk menjadikan sebuah Ipad, dia menjadikan internet sebagai medium rujukan.

Ada juga sebahagian komponen yang diciptanya sendiri seperti konduktor haba yang diperbuat dari soda dan chopstik..

Wei mengambil masa 10 hari untuk menyiapkan pemasangan komponen untuk dijadikan sebuah iPad.













IPad buatan sendiri ini dengan ciri-ciri skrin sentuh, dilengkapi dengan kamera, mikrofon, empat slot USB, LAN soket dan dikuasakan oleh bateri litium. Ianya kaya dengan ciri-ciri sebagai iPad tulen, tetapi ia boleh digunakan untuk membaca e-buku, menonton filem, mendengar muzik dan bermain permainan video. Kos Wei 800 yuan ($ 126).
Wei juga telah membuat sebuah QQ group dimana orang ramai boleh bertanyakan soalan dan memberikan tips.










sumber : Chinadaily

No comments:

Post a Comment